کد مطلب : ۹۷۰
بازدید: ۱۸۶۲
روح‌الله جعفری می‌گوید با تئاتر و پرداختن به آن بسیاری از گره‌های کور و حل نشده جامعه باز می‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
پژوهشی در ترویج فرهنگ تئاتر منتشر شد / روح‌الله جعفری از وضعیت مخاطبان تئاتر می‌گویدبه گزارش بخش خبری بانک عکس ؛ روح‌الله جعفری کارگردان، مدرس و پژوهشگر تئاتر از انتشار تازه‌ترین پژوهش خود در حوزه تئاتر خبر داد و با ارائه توضیحاتی در مورد این اثر و مسائلی که بر سر راه پژوهشگران قرار دارد گفت: حوزه فرهنگ و زیر مجموعه آن مانند هنرهای نمایشی از صد سال پیش تاکنون در حوزه پژوهش بسیار فقیر واقع شده است و پژوهش‌گران و هنرمندانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند به دلیل در اختیار نداشتن اسناد، منابع مکتوب و حافظه تاریخی شفاهی خوراک مناسبی برای تحقیقات خود در حوزه‌های مختلف ندارند و هر فردی که می‌خواهد در این مسیر فعالیت کند در مرحله نخست با نبود منابع به صورت جدی روبه‌رو می‌شود، بنابراین اگر فکری برای این موضوع صورت نگیرد در حوزه نگارش متون پژوهشی با فقر و کمبود اطلاعات مواجه می‌شویم که گریبان نسل حاضر و دست‌اندرکاران و مخاطبان آن را خواهد گرفت.

او با اشاره به موضوع محوری این پژوهش توضیح داد: با توجه به اینکه به صورت جدی در بخش نظری و عملی مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی و هنرهای نمایشی فعالیت می‌کنم، مناسب دیدم موضوع رساله دکتری تخصصی‌ام در رشته مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی را به فرهنگ، تئاتر و اقتصاد اختصاص دهم. با توجه به مشخص شدن این پارامتر، به ضلع چهارم این متغیر یعنی مخاطب پرداختم زیرا اگر مخاطب وجود نداشته باشد هیچ کدام از سه متغیر قبل معنایی پیدا نمی‌کنند. بر این اساس به شکل کارشناسانه بر آن شدم برای نخستین‌بار به طراحی الگوی عوامل اثرگذار در فرهنگ تئاتر در اوقات فراغت اقشار کم درآمد و پردرآمد شهر تهران بپردازم.

او ادامه داد: ما قبل و بعد انقلاب در حوزه مدیریت امور فرهنگی و در زیر مجموعه هنرهای نمایشی طراحی الگویی مشخصی نداشتیم که با توجه به سبد اقتصادی مردم تهیه شده باشد. بنابراین پژوهش دوساله‌ای در این حیطه داشتم که به عنوان رساله دکتری آن را ارائه دادم. از آنجایی که جای این مسئله در حوزه کلان مدیریت و به خصوص هنرهای نمایشی دیده می‌شد تصمیم به چاپ آن گرفتم.

جعفری با تاکید بر جایگاه و اهمیت تئاتر یادآور شد: تئاتر بخشی از فرهنگ قلمداد می‌شود و با سایر عناصر فرهنگی ارتباطی کامل دارد. تئاتر از متن فرهنگی جوامع برمی‌خیزد و بر اساس ذات دگرگون سازش تغییرپذیر و تغییردهنده عناصر فرهنگی است. از جامعه اثر گرفته و بر آن اثر می‌گذارد. این چنین تئاتر برخواسته از مردم، مردم ساز می‌شود.

او افزود: یکی از مهمترین اهداف هر تئاتری آموزش، سرگرم‌سازی و جلب توجه مخاطبان است. یکی از وسایل ارتباط جمعی و در نتیجه یک ابزار فرهنگی محسوب می‌شود و می‌تواند به عنوان یک فعالیت سرگرم‌کننده و مفید در ایام فراغت به شمار برود.

کارگردان نمایش "من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم؟" با بیان بخشی از مسائل مطرح شده در کتاب اظهار کرد: این اثر به صورت تخصصی در زمینه مدیریت تئاتر و اقتصاد یافته‌هایش را بیان می‌کند، در این سه حوزه فعالیت‌اش را آغاز کرده و به طراحی الگو رسیده است. این مدل بر اساس اقشار کم درآمد و پردرآمد و تعیین جنسیت آنها فعالیت کرده است و با آمار دقیق مطرح شده خوانندگان می‌تواند تصویری روشن از تعداد مشخص علاقمند به حوزه هنرهای نمایشی به دست آورند. اینکه به شکل واقعی چه تعداد علاقمند به این بخش داریم.

جعفری خاطرنشان کرد: متاسفانه طی چهار دهه گذشته عزم جدی برای جذب مخاطب به این حوزه وجود نداشته است و برنامه‌ریزی روشن و جامعه برای آن صورت نگرفته است چراکه اهمیت و ضرورت تاثیرگذار بودن رسانه تئاتر را درک نکرده‌اند. این در حالی‌است که با تئاتر و پرداختن به آن بسیاری از گره های کور و حل نشده جامعه باز می‌شود. پرداختن به این مهم هم برای مدیریت کلان و هم خانواده هنر تبیین نشده و گویا اصرار بر مغفول ماندن آن در مدیریت کلان وجود دارد. بدون شک اگر دست‌اندرکاران به مسائل مختلف این حوزه نپردازند نسبت به وضعیت فعلی هم عقب‌تر خواهیم رفت. طبیعی است با مکتوب کردن اطلاعات، یافته‌ها و تاریخ شفاهی هنرهای نمایشی بتوان ارزیابی مناسبی نسبت به نقاط ضعف و قوت این حوزه داشته باشیم.

گفتنی است؛ کتاب "پژوهشی در ترویج فرهنگ تئاتر طراحی الگوی عوامل اثر گذار در اوقات فراغت اقشار کم درآمد و پردرآمد شهر تهران" به قلم روح الله جعفری در 500 نسخه به قیمت 17 هزار 500 تومان از سوی انتشارات افراز منتشر و به بازار عرضه شده است. این کتاب به عنوان اثر برگزیده همایش ملی جایزه کتاب سال دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شده است.

منبع: هنر آنلاین
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
تازه ها
بانک عکس2
پربازدیدها
بانک عکس2
بانک عکس2