کد مطلب : ۹۹۲
بازدید: ۲۱۲۸
بازار سمنان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده کشورمان و از جمله جاذبه‌های گردشگری این استان است.
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۴
به گزارش بخش خبری بانک عکس ؛ استان سمنان با مساحتی حدود 97491 کیلومتر مربع 9.5 درصد مساحت کل کشور را شامل می‌شود و از این نظر ششمین استان ایران است.

شهر سمنان مرکز این استان است که با آثار تاریخی و باستانی متعدد خود می‌تواند یکی از مقاصد گردشگری مسافران نوروزی باشد.

بازار بزرگ سمنان با حدود 180 سال قدمت یادگاری از معماری دوران قاجار است. این بازار که تا به امروز بزرگ‌ترین مرکز مبادلات تجاری سمنان بوده، به دلیل شرایط آب و هوایی خاص مناطق کویری دارای سقف‌های خشتی و آجری است.

خرید نوروزی از بازار سنتی سمنان

بازار سمنان از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده است. بازار شمالی حدود 1.5 کیلومتر طول دارد و همچنان به نام قدیمی خود یعنی راسته بازار یا بازار  بالا مشهور است.

سقف و طاق این بازار ضربی است که بر روی طاق‌های جناغی استوارند و پنجره‌های بزرگ نصب شده بر بام آن نور داخل بازار را تأمین می‌کنند.

خرید نوروزی از بازار سنتی سمنان

در بازار شمالی که از بالای شهر یعنی تقاطع خیابان‌های نظامی و یغما (شهدا) شروع شده و تا خیابان امام خمینی ادامه دارد، سه حمام قدیمی، پنج مسجد و چهار کاروانسرای مخروبه بخشی از بازار به چشم می‌خورد. علاوه بر این 254 مغازه در این بازار مشغول فعالیت‌اند که 25 باب آن‌ها بر بالای ایوان تکیه ناسار قرار دارد.

تکیه ناسار از تکایای معروف بازار شمالی است که از قدیم تا به امروز در زمان برگزاری مراسم سوگواری روزهای تاسوعا و عاشورا، تمامی هیأت‌های عزاداری در آن گرد هم می‌آیند، همچنین بزرگ‌ترین آب انبار شهر سمنان و یک مسجد کوچک نیز در این تکیه قرار دارند.

خرید نوروزی از بازار سنتی سمنان

بازار جنوبی که بازار پایین یا بازار کوچک نیز نامیده می‌شود، در راستای بازار شمالی از خیابان امام خمینی آغاز و تا تکیه بزرگ پهنه در اسفنجان ادامه دارد. بازار جنوبی تنها 200 متر طول دارد و حدود 50 مغازه را شامل می‌شود. مقبره امامزاده یحیی‌ بن موسی (ع) نیز در انتهای بازار جنوبی واقع شده است.

بازاری با نام بازار شیخ علاء‌الدوله در جنوب شرق خیابان امام خمینی تا گورستان قدیمی عملدار (سنادره) در غرب میدان امام نیز وجود دارد. از آنجا که ساخت این بازار را به شیخ‌ علاء‌الدوله سمنانی از عرفای ایران در قرن هفتم و هشم هجری قمری نسبت می‌دهند، نام‌گذاری بازار علاء‌الدوله نیز برگرفته از نام اوست. البته به دلیل اینکه این بازار در مسیر انتقال اموات به گورستان علمدار بوده، به بازار مرده‌ها نیز شهرت دارد.

در بازار علاء‌الدوله که قدمت آن را به دوران ایلخانیان و حتی پیش از آن نسبت می دهند، نیز طاق‌های ضربی بلند و آجرکاری‌های زیبا را می‌توان مشاهده کرد.

خرید نوروزی از بازار سنتی سمنان

البته به دلیل ساخت خیابان امام، بخش‌های زیادی از این بازار تخریب شده و در حال حاضر قسمت کوچکی از ابتدای بازار جنوبی تا خیابان امامزاده یحیی باقی مانده است.

بازار سمنان و بازار شیخ‌ علاء‌الدوله از 11 تیر 1375 در فهرست آثار ملی کشورمان قرار گرفته‌اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
تازه ها
بانک عکس2
پربازدیدها
بانک عکس2
بانک عکس2